Träningsövning Benböj

Träningsform

Hemmaträning, Kroppsviktsträning

Svårighetsgrad

3

Träningstid

0-10 min

Utrustning

Hantlar, Ingen utrustning, Skivstång

Fokusområde

Träningsövning Benböj

Träningsövning Benböj eller squats som den också kallas är en mycket populär övning, med rätta! Squats finns i massor av varianter och arbetar framför allt med den nedre delen av kroppen, sätesmuskel (rumpa) och lår. Squats anses vara en av de bästa övningarna du kan göra. Det är lätt att använda progressioner för att göra dem svårare när tiden går, men du bör börja med att hitta det perfekta utförandet först.

Hur gör man då?

För att utföra övningen korrekt, börja med att stå lite bredare än axelbrett. Sträck ut händerna framför dig eller håll dem bakom ditt huvud. Med rak rygg, spända magmuskler och bröstet fram böjer du knäna så långt ner du kan. Försök att trycka dina höfter bakåt. Med hjälp av rumpmusklerna trycker du upp kroppen till grundposition igen. Viktigt att verkligen gå långt ner i övningen, sätesmuskeln kopplas på ordentligt då. För att hålla positionen under övningen kan man fästa blicken på en fast punkt och arbeta med att hålla upp bröstet för att säkerställa att din rygg är i ”neutral” position. 

Är det för enkelt att utföra övningen kan du använda hantlar utmed sidorna.

Försök hela tiden fokusera på att göra övningen korrekt och ordentlig. Betygssätt gärna träningsövning benböj

  • Muskelbyggande
  • Kondition
Sending
User Review
5 (1 vote)

Andra träningsvideos

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2018 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account