lutande bänkpress

Träningsform

Styrketräning

Svårighetsgrad

3

Träningstid

0-10 min

Utrustning

Hantlar

Fokusområde

Lutande bänkpress

En klassisk övning med lutande bänk för bättre fokus på den övre delen av bröstet, samt mer  träning för axlarna. 

Hur gör man övningen då?

 Utgångpositionen ser ni på bilden. Använd en bänk där ni ställer in lutningen till förslagsvis 30-45 graders lutning. Är ni nybörjare på övningen välj lätta vikter för att arbeta in tekniken. Sätt er på bänken med vikterna vilande på låren och lägg er därefter med ryggen mot bänken. För samtidigt upp vikterna till helsträckta armar, rakt ovanför axlarna. Fötterna skall hela tiden ligga stabilt mot golvet. Ta ett djupt andetag. 

För ner vikterna mot sidorna av bröstkorgen. Försök att dra ihop skulderbladen,  bröstkorgen något utspänd. Pressa därefter upp vikterna till utsträckt läge. Samtidigt som du pressar upp vikterna andas du ut. Upprepa. 

Försök hela tiden fokusera på att göra övningen korrekt och ordentlig så att du verkligen känner kontakten.  

Tips

Om du känner för en utmaning, prova att utföra övningen liggandes på en balansboll. Då använder du mer magmuskler i övningen samt din balans.

Lycka till och glöm inte att betygsätt övningen lutande bänkpress.  

  • Muskelbyggande
  • Kondition
Sending
User Review
5 (1 vote)

Andra träningsvideos

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2018 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account