lutande bänkpress

Träningsform

Styrketräning

Svårighetsgrad

3

Träningstid

0-10 min

Utrustning

Bänk, Skivstång

Fokusområde

Lutande bänkpress

Lutane bänkpress är en klassisk övning med lutande bänk för bättre fokus på den övre delen av bröstet, samt mer  träning för axlarna.

Utrustning som krävs

Bänk, vikter, skivstång

Uppvärming

Se alltid till att vara uppvärmd innan övning.

Hur gör man övningen då?

Utgångpositionen ser ni på bilden. Använd en bänk där ni ställer in lutningen till förslagsvis 30-45 graders lutning. Se till att bänken är stabil och säker innan användning. Är ni nybörjare på övningen välj lätta vikter för att arbeta in tekniken för att sedan addera vikt.

Lägg dig på bänken med ryggen platt mot den. Låt dina ögon vara ungefär under skivstången.

Det grepp du använder skall förslagsvis vara något bredare än axelbrett för att få bättre stabilitet och för att effektivt rikta in bröstet. Alltid viktigt att även se till så att greppet är jämnt på båda sidor för att bibehålla balansen.

Tryck upp skivstången och håll den direkt ovanför bröstet. Armarna helsträckta. Fötterna skall hela tiden ligga stabilt mot golvet. Ta ett djupt andetag och sänk därefter skivstången på ett kontrollerat sätt till den övre delen av bröstet, precis under nyckelbenet. (du andas in när du sänker skivstången). Denna excentriska fas är avgörande för muskelengagemang och tillväxt

Tryck  upp skivstången till utsträckt läge. Samtidigt som du pressar upp vikterna andas du ut. Upprepa.

Försök hela tiden fokusera på att göra övningen korrekt och ordentlig så att du verkligen känner kontakten.

Tips

Att ha med en kompis som passar medan du kör bänkpress är alltid att rekomendera. Den personen hjälper dels ifall något skulle hända samt kan hjälpa dig att pressa upp skivstången vilket gör att du kan lyfta mer.

Lycka till!

LIKNANDE ÖVNINGAR

Bänkpress, triceps, superövning för din styrketräning

TIPS PÅ TRÄNINGSPROGRAM

Träningsprogram de 500

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©[current-year] Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

Forgot your details?