axelpress med hantlar

Träningsform

Styrketräning

Svårighetsgrad

3

Träningstid

0-10 min

Utrustning

Hantlar

Fokusområde

Axelpress med hantlar

När man tränar för att få en starkare överkropp är det viktigt att axlarna får en rättvis uppmärksamhet. Att bara fokusera på armarna exempelvis kommer bara få din överkropp att se konstigt obalanserad ut. Vägen till breda, starka axlar en enkel att börja med. Axelpress med hantlar eller axelpress är en mycket bra start.

Om du vill ha en övning som optimalt tränar dina axlar så är denna övning perfekt. Axelpress med skivstång är naturligtvis en bra utmanare. Fördelen dock men att använda hantlar snarare än en skivstång är att du säkerställer att varje sida av din kropp tränas/växer lika mycket, eftersom troligtvis har samma kilon i bägge händer =) Annars så får du göra om och göra rätt.

Axelpress är som sagt en riktigt bra övning för dina axlar. Övningen kan utföras på olika sätt, sittandes, ståendes med skivstång eller med hantlar. Denna gång har vi valt att fokusera på axelpress med hantlar som du utför stående.

Utrustning som krävs

Hantlar

Hur gör man då?

Börja med att välj hantlar där du kan utföra övningen kontrollerat. Om du hanterar tyngre hantlar finns risk för skador.

Stå med fötterna axelbrett isär. Håll en hantel i varje hand i axelhöjd, Handflatorna skall vara vinklade från dig.Dina armbågar ska vara böjda och överarmarna parallella med marken. Stabilisera core. Andas ut och tryck hantlarna över huvudet genom att pressa upp hantlarna. Försök att hålla armbågarna något framför kroppen när du pressar vikterna över huvudet. Undvik även att låta armbågarna flacka ut åt sidorna. När du når toppen av rörelsen ska dina armar vara utsträckta och hantlarna direkt ovanför dina axlar. Lås inte armbågarna längst upp i rörelsen; bibehåll en lätt böjning för att skydda dina leder.

Andas in och sänk hantlarna tillbaka till axelhöjd på ett kontrollerat sätt. Upprepa övningen för önskad antal repetitioner.

Tips

Använd inte för tunga hantlar när du börjar med denna övning. Fokusera på att utföra övningen korrekt. När du blir starkare kan du istället gradvis öka på vikten. Försök ha en jämn och kontrollerad rörelse och undvik att rycka eller använda fart för att lyfta vikterna.

Lycka till!

TIPS PÅ TRÄNINGSPROGRAM

träningsprogram rygg och axlar, axelprogram, ryggprogram, träningsrutin axlar, träningsschema axlar

LIKNANDE ÖVNINGAR

sido hantellyft
hantel till haka

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©[current-year] Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

Forgot your details?