fällkniven för dina magmuskler

Träningsform

Hemmaträning

Svårighetsgrad

3

Träningstid

0-10 min

Utrustning

Ingen utrustning

Fokusområde

Fällkniven – utförande, teknik och tips

Fällkniven är en core-övning som främst riktar sig mot magmusklerna.

Hur gör man fällkniven då? 

Lägg dig på rygg på en matta eller en plan yta. Sträck ut armarna rakt bakåt bakom huvudet. Lyft samtidigt upp benen och överkroppen från marken och sträck händerna mot fötterna. Håll benen raka och försök att lyfta dem så högt du kan. Din kropp ska bilda en V-form överst i rörelsen. Dina ben och överkropp ska mötas i mitten. Sänk långsamt ner benen och överkroppen tillbaka till startpositionen. Utför övningen för önskat antal repetitioner.

Tips

Fokusera på att arbeta med dina magmuskler för att lyfta överkroppen och benen snarare än att lita på det ”momentum” som sker. Som vanligt, håll din rörelse kontrollerade för att aktivera din core effektivt. Om du är nybörjare kan du börja med en modifierad version genom att böja lätt på knäna istället för att hålla benen raka.

Undvik att använda nacken för att lyfta huvudet. Håll nacken i ett neutralt läge. Sväng inte med benen och använd inte fart för att lyfta din kropp. Se till att din nedre rygg är i kontakt med marken för att förhindra onödig belastning. Som med alla övningar är det viktigt att få till själva rörelsen och gradvis öka intensiteten när din styrka förbättras.

Lycka till och glöm inte att betygsätt.

LIKNANDE ÖVNINGAR

Plankan knä mot armbåge

TIPS PÅ TRÄNINGSPROGRAM

träningsprogram rygg och axlar, axelprogram, ryggprogram, träningsrutin axlar, träningsschema axlar

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©[current-year] Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

Forgot your details?