Hur man utför L-seat

Hur gör man L-seat

L-seat är en statisk träningsövning som arbetar med hela kroppen, särskilt med betoning på magmusklerna. För att kunna utföra denna övning behövs stark core, starka armar och flexibilitet i dina hamstrings. Om du inte har dessa egenskaper ännu så är denna övning perfekt för bygga funktionell styrka i alla dessa områden. 

Hur gör man då?

En fördel är att börja utföra denna övning genom att börja utföra den på parallella stänger eller annan förhöjd yta. Håll sedan stängerna i ett fast, neutralt och axelbrett grepp. Med armarna sträckta driv benen ut så att de är parallella med golvet, dvs så att din kropp skapar ett L. Håll…håll…håll…

Om du inte orkar till en början, börja med att enbart dra upp knäna till 90 grader. När du bemästrar övningen med upphöjd yta, prova med enbart händerna direkt på golvet. Detta är betydligt mer utmanande. Antingen lägger man i hela händerna, alternativt använd enbart fingerspetsarna för att komma upp en bit från marken. Då tränas dessutom detta. Prova dig fram.

Tips.

Man kan även testa utföra övningen på kettlebelts, dip bars yoga blocks eller bänkar. 

Som vanligt, var försiktig och lycka till! 

Hur många sekunder klarar ni? Kommentera gärna! 

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2017 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account