Spenat näring

Kommer ni ihåg Karl-Alfred? De som gör de mindes väl att han blev superstark av spenat. Och gissa vad, han hade rätt!  Spenat är ett superlivsmedel och är en bra antioxidant. Den är otroligt näringsrik, innehåller bl.a. mycket C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin och B9 -folsyra.

 

Spenat och andra gröna bladgrönsaker har högt innehåll av folat och kalium, samt vitamin A, C, E och K. En portion babyspenat innehåller flera dagars behov av vitamin K, som behövs för blodet och skelettet.

Spenat är bra för immunsystemet, det oorganiska nitratet i spenaten är bra mot högt blodtryck och tros även kunna öka din prestationsförmåga samt vara bra för muskeluppbyggnaden, då mitokondrierna som används för energiproduktionen kan arbeta mer effektivt.

Spenat innehåller även Thylakoider som tros ge ökad mättnadskänsla samt även vara bra för att sänka blodsockret (se Gi-värde) och blodfetterna. Spenat anses även motverka cancer samt anses även vara bra mot magsår. Spenat innehåller även Coenzym Q-10, koppar och andra nyttiga ämnen.

Tillagningsförslag med spenat

Hackad spenat (frysta) kan du göra en snabb pesto av. Använd den som salladsdressing! Lägg till lite pumpakärnor, så får du ännu mer mineraler och zink och en härlig nötighet. Kör pumpakärnorna (gärna rostade) i en mixer, tillsätt lite raps- eller olivolja samt citron eller lime och mixa sist ner spenaten.

Babyspenat passar bra till sallader medan vanlig spenat passar bättre till lagade rätter. Kombinera gärna spenat med frukt för oväntade resultat. Prova att göra en babyspenatsallad genom att tillsätta fettsnål, knaprig prosciutto, pancetta eller bacon, strimlat fast päron, rostad pekan- eller valnöt och bitar av mjuk getost eller feta. Rör om tillsammans med fettfri dressing och servera med rostat grovt bröd.

Gör ett enkelt asiatiskt tillbehör genom att blanda spenat som just börjat slokna med sesamolja, sesamfrön, en nypa krossad torkad chili, hackad färsk vitlök och ingefära, och en skvätt ostronsås. Serveras varm eller vid rumstemperatur.

Fyll champinjoner med en läcker spenatblandning genom att, till ett dussin champinjonhattar, ångkoka 5 dl hårdpackad babyspenat med 1 krossad vitlöksklyfta. Finhacka och tillsätt 2 msk mandlar eller pinjenötter, 1 dl (50 g) färska brödsmulor, 1 msk hackad färsk oregano eller timjan och salt och peppar. Sätt in i ugnen i 10 minuter vid 200°.

För en underbart annorlunda spenatsallad, blanda babyspenatblad med avokado, pistagemandlar och hyvlad parmesan. Du kan även lägga till kalamataoliver eller soltorkade tomater (inte i olja) för lite extra smak.

Lägger du till 2,5 dl hackad färsk spenat till receptet på din favoritsoppa ger det en fyllig smak och en trevlig kontrast i konsistensen.

Ångkoka spenat tills den precis börjar slakna och kyl den sedan. Hacka den och tillsätt den till ditt favoritrecept på omelett eller frittata.

Lite mer vågat är att rulla en tillplattad kycklingbröstfilé med spenat, ricotta och lite riven parmesan. Krydda med en nypa muskot och salt och peppar. Rulla hårt, täck med en remsa prosciutto och fäst sedan med en tandpetare. Stänk på olja och bryn dem i en stekpanna. Lägg dem i en ugn som förvärmts till 200° i 15 minuter eller tills de är färdiga. Utsökt!

Använd lättyoghurt kryddad med vitlök, lök och en nypa muskot istället för grädde för en lättvariant på gräddspenat.

Ge färg åt middagsbordet med ”grönt ris”: koka din favoritsort vitt eller brunt ris och tillsätt sedan skivad schalottenlök, persilja och koriander (0,5 dl av vardera per 2,5 dl ris). Rör om ordentligt och bland sedan i 5 dl färsk babyspenat tills den slaknar något. Krydda rikligt med salt och peppar och tillsätt 1 msk rapsmargarin och låt det smälta igenom.

För en lättvariant av den klassiska italienska rätten ”kyckling florentine”, grilla 4 kycklingbröst. Fräs 7,5 dl spenat tills den slaknar något i en teflonpanna och hacka den. Värm 1 msk olivolja med 1 hackad vitlöksklyfta och 1 tsk var av oregano, persilja och timjan. Blanda i 1 msk mjöl, 2,5 dl fettfri kycklingbuljong och hackad spenat. Låt sjuda tills det tjocknar. Häll såsen över kycklingbrösten och ställ in allt i ugnen i 10 minuter vid 180°.

Källa: Viktväktarna

Andra artiklar

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2017 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account