hur man gör front lever

Hur man gör Front Lever

Hur man gör front lever. Front Lever är en gymnastisk övning som utför med bars som redskap och är populär inom Calisthenics eller kroppsviktsträning. Den är inte lätt att bemästra och tar tid att lära, då pratar vi månader. Att göra en Front lever innebär att du hängande i bars drar din kropp till ett horisontellt läge parallellt med marken. Det enklaste för att förstå övningen är att titta på bilden. 

Händer: Handflatorna nedåt. Försök under positionen “pressa” ner händer och under övningen för att engagera övre kroppens muskler och för att upprätthålla positionen.

Armar: Håll axelbrett

Det finns olika sätt att uppnå front lever. Det gemensamma är att du måste arbeta stegvis. För att bygga upp den styrka som krävs kan man utför nedan övningar:

Pullover: I denna övning kan man bygga upp grundstyrka då övningen belastar samma muskler

Inverted rows: En annan övning där du tränar samma muskler och bygger upp den styrka som krävs

Pull-ups: En grundläggande övning som man måste kunna utföra för att ens testa på Front Lever. När du utför denna övning kan du prova att böja bak ryggen och samtidigt vidröra bars med bröst. För att öka styrkan kan du hänga på vikter motsvarande ca 20% av din kroppsvikt. 

Skin the cat: Ytterligare en övning Se video som många rekommenderar att utföra.

Ice-cream Maker: En övning där man först utför en vanlig pull-ups och där man sedan svingar kroppen mot front tucked lever. Vill du se hur denna utförs. Klicka här.

Tuck front lever: Benen är böjda/tucked istället för raka vilket minskar belastningen och gör övningen “enklare”. Prova att starta övningen genom att hänga upp och ner och för sedan sakta ner benen mot tucked front lever positionen. När du kan utföra denna, testa att hålla ett av benen raka och ett “tucked”/böjt. Klarar du detta är du på god väg. Nästa position är att hålla benen isär vilket minskar belastningen (straddle-front lever).

Därefter kan du testa med raka ben. Men kom ihåg att öva öva och återigen öva. Denna övning är sjukt svår att bemästra och tar tid. 

Hjälpmedel: Man kan få bra hjälp att utföra övningen med gummiband/resistance bands. 

Klarar ni denna övning? Grattis! Kommentera gärna om ni har ytterligare tips och råd! Vi tar även tacksamt emot videos och bilder på denna övning. 

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2017 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account