Hur man går upp i vikt

Hur man går upp i vikt

Skulle du vilja lära dig att gå upp i vikt? Om titeln på den här artikeln fångade din uppmärksamhet finns det en god chans att du är sjukt trött på att inte se vikten på vågen öka. För många är detta ett problem som man inte förstår men för dem som faktiskt lider av detta är detta högst aktuellt, denna artikel är i så fall till just dig.

Verklighet (för dem vi talar om här) har fötts med egenskaper där förbränning funkar som Ferrari, armar och ben som en giraff och styrkan som en pensionär. Rent krasst..Du måste kämpa stenhårt med din kropp för att det skall bli någon som helst skillnad. Tro mig, jag vet. Jag har fötts med denna typ av kropp.

Även om du kanske tror att dina genetiska brister har dömt dig till ett liv av svaghet och förvånade blickar när du berättar för andra att du lyfter vikter så finns det såklart sätt och levande bevis på att hårt arbete med “muskel ovänliga gener” kan slå tillbaka mot genetiken och ökad muskelmassa.

Magra personer måste spela med olika regler

Om du är underviktig sen födseln är det viktigt att förstå att du spelar med en annan uppsättning regler. Du måste tänka utanför boxen, det är dags att sluta lyssna på alla nejsägare som har sagt att är omöjligt att gå upp i vikt på grund av din genetik. Oavsett vad du har letts att tro, har du möjlighet att bygga upp en imponerande fysik samt öka i vikt.

Om du är beredd att överbelasta din ämnesomsättning till muskeltillväxt, för att se till att du aldrig kallas underviktig någonsin igen, börja med att följa dessa enkla steg och bli inte förvånad om du får en extra muskel vikt under de kommande fyra veckorna.

Dubbla upp

En av de mest praktiska åtgärder du kan vidta är att fördubbla vad du nu äter i köket just nu. Om du normalt äter en kycklingbröst per måltid, ät två. Om du bara äter två skivor bröd, dubbla det till fyra. Om du äter en handfull nötter gör det till två. Om du använder endast två skopor proteinpulver, dubbla till fyra.

Lev ditt liv kring mat

Du kanske vet att du måste äta varje 2-3 timmar, men hur väl lever du efter detta? Ställ klockan på en timer för att äta var 2 1/2 timme så att du förstärker vanan att äta, bokstavligen inte en sekund för sent till varje måltid! 

Se till att du äter din första måltid inom 15-30 minuter efter att du vaknar upp – absolut inte senare. Denna första måltiden på dagen bör alltid bestå av riktig mat som kan översvämma din kropp med bra näringsämnen. Om du inte orkar detta eller hinner så kanske du inte är tillräckligt motiverad. Välj fetare mjölk, fil och andra matvaror. 

Grönsaker är viktigt även för den som vill gå upp i vikt. Avokado är extra bra eftersom den är fetare än andra grönsaker. Man kan hälla en skvätt olja över maten och lägga en klick smör på pastan för att få i sig mer energi. 

Slutligen, bli inte förvånad om du inte går upp i vikt om du inte spenderar mer tid på att förbereda mat, mer tid att äta mat och mer tid på att rensa ditt kök. Du kommer att märka att du spenderar mer tid i mataffären och du bör också märka en större matkostnad. 

Skaffa rätt “utrustning”

Om du vill öka i vikt måste du äta som Hulken och han äter definitivt inte på en liten tallrik. Dvs se till att ät stort, en stor kopp, en stor skål, och få en stortallrik. Omge dig med stort! 

Träna aldrig hungrig

Hur många gånger har du vaknat, hällt upp en proteinshake och sedan pallat dig iväg till gymmet? Eller kanske du hade en lång eftermiddag och missade några måltider och sedan försökte med lite träning efter jobbet?

Detta är egentligen sunt förnuft, dvs att undvika träning när man inte fått i sig tillräckligt med mat under dagen. Vissa menar att man bör äta tre fasta måltider före träning. Eller äta den största måltiden på dagen omedelbart efter din träning. För vissa går inte det såklart då man tränar på morgonen, men se i så fall till att få i dig en ordentlig frukost därefter. Man vill ju inte gärna ta bilen ut på en lång resa med ett halvtomt bränsletank.

Ät näringsrik mat

Sätt fokus på kaloririka livsmedel som är laddade med näringsämnen. Undvik mat med tomma kalorier, vilket innebär att det finns lite eller inget näringsvärde i de kalorier du äter. Dvs ät inte högkalori måltider som är fullproppade med fett och socker som bara får dig att känna dig trög och pluffsig. Om man äter mycket godis eller söta kakor är det extra viktigt att få i sig mycket av annat också. Om man äter sig mätt av bara sötsakerna, orkar man kanske inte äta nyttiga saker som kroppen behöver för att må bra. Ät istället en kaloririk måltid laddad med långsamma kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer, mineraler och fibrer.

Kolhydrater

Ris, bröd, bönor, banan, potatis, havregryn, grönsaker.

Protein

Ägg, lax, mjölk, kyckling, kött, keso. 

Fett

Olivolja, avocado, mandlar, linfröolja, jordnötssmör

Drick ett kolhydrat- proteindrink medan du tränar

Det är inte så svårt att smutta på en kaloririk kolhydrat- & proteindrink under ett träningspass. Se till att blanda ihop en 2: 1-förhållande kolhydrat- och proteindrink och du har direkt några extra hundra kalorier per dag.

Skulle du dessutom ta en drink före och alt. efter så får du såklart i dig än mer. Använd bara den här tekniken om du tränar med en mycket hög intensitet.

Notera att Träningsplatsen använt nedan källor vid skrivandet av denna artikel då vi ej har tillräcklig kunskap inom detta område. 

Källor: 

http://www.umo.se/Kroppen/Vikt/Undervikt—att-ga-upp-i-vikt/

http://www.bodybuilding.com/fun/vinced9.htm

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2017 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account