Funktionell träning

Vad är funktionell träning och hur kan du arbeta med det.

De flesta människor tränar för att de vill bygga muskler, gå ner i vikt, bibehålla sin vikt, lindra stress m.m. Dessa är alla naturligtvis bra och nyttiga skäl för att bege dig till din träning. Men har du någon gång tänkt att “jag vill träna för att kunna leva mitt liv, att kunna utföra vardagens aktiviteter lätt utan att skada mig”. Med detta kan man enkelt förklara vad funktionell träning innebär. När man ska träna funktionellt är det lika viktigt att träna den specifika rörelsen som att träna musklerna som är involverade i rörelsen. 

Funktionell träning hjälper dig att nå den ge stabilitet, rörlighet och styrka som du behöver för att ditt liv ska fungera och att du ska kunna utföra de aktiviter du vill. Det handlar om att använda grundläggande funktionella rörelsemönster. Exempelvis att rotera, dra bära, gå och springa. Funktionell tränin handlar alltså om att ge dig redskapen och övningarna för att kunna uppnå dessa grundläggande rörelser. 

 

Nedan några funktionella övningar som inkluderar rörlighet balans och koordination. 

Armhävning på balansboll:

En övning där det stabila golvet inte längre finns kvar. En riktig utmaning för bröstet, axlarna och magmusklerna. Handlederna och underarmarna inkluderas också i denna armhävnings variation. Om du gör denna övning första gången så kan det vara lämpligt att någon håller fast bollen, innan du börjar träna ensam. Försök under övningen att hålla core området rakt och försök få fram bäst själv hur du håller dina händer.

Övningen:

Prova utför 10-15 st, vila 1 minut för att sedan göra totalt 3 set

Armhävning till planka med rotation

Utför en vanlig armhävning. När du når toppen av rörelsen lyfter du upp en arm, vrid din axel och sträck armen upp mot himlen. Lyft sedan upp ditt yttre ben så högt som möjligt, håll 5-10 sekunder. Upprepa på andra sidan. Denna övning arbetar med olika muskler samtidigt. Den tränar axlar, arm- och höftstyrka samtidigt som det arbetar med dina magmuskler och förbättrar flexibiliteten i axlar, rygg och höfter.

Knäböj

En fantastisk övning för att bygga upp allsidig funktionell underkroppsstyrka, den välkända övningen knäböj eller squat. Övningen jobbar med varje muskel i benen samtidigt som du tränar den nödvändiga styrkan i bålen som hjälper dig med dagliga aktiviteter. Övningen är även bra då den kan varieras otaliga gånger. Detta innebär att din egen kroppsvikt räcker långt när du utför den. Om man tycker vanliga knäböj är för lätt, prova göra extra djup knäböj eller varför inte pistol-squats. Där tar det inte lång tid innan du är trött. Tycker man att “jag måste ha fria vikter”, använd det. 

Benindrag med träningsboll

En mycket bra övning inom funktionell träning som personliga tränare älskar. Träningsövningen arbetar med axlarna, bröst, coreområdet samt benen. Här gäller det också att hålla balansen så du tränar din stabilitet samtidigt. För att göra denna övning krävs en träningsboll. Börja med att stå i armhävningsposition med fötterna på bollen och armar på golvet framför dig. Medans du håller din rygg helt rak, dra in dina knän mot ditt bröst. Andas samtidigt ut. Håll rörelsen mot ditt bröst i några sekunder och återgå långsamt till startpositionen medans du andas ut. Gör 10 totalt upprepningar.

Burpees

En klassisk övning som är tuff som tusan och som utmanar din rörlighet balans och koordination.

En övningar som aktiverar nästan hela kroppen. Du tränar biceps, triceps, magmusklerna, sätesmuskeln, fram- och baksida lår och vader. Genom att arbeta med alla dessa muskler gör denna övning utmärkt för att kalla funktionell träningsövning. Det jobbar samtidigt ordentligt med flåset. 

En burpee är en rörelse uppdelad i 4 delar. Börja med att stå rakt upp och ned, benen en bit ifrån varandra och armarna längs sidorna. “Hoppa” ner mot marken, dämpa fallet med händerna tills hela kroppen är helt nere på marken.Håll dina händer stilla medans dina fötter hoppar framåt mot dessa. Gör ett hopp upp och klappa händerna bakom huvudet.

Några fördelar med funktionell träning

En viktig faktor med funktionell träning är att jämfört med konventionell träning riktar man in sig mot de rörelser vi gör varje dag. Detta hjälper till att öka livskvaliteten, på ett praktiskt, effektivt och enkelt plan. 

En bra utgångspunkt

Övningarna man utför i funktionell träning är en bra utgångspunkt för alla, vilken nivå du än är på. Nybörjare som precis börjat sin träningsresa kan uppleva det svårt att veta hur man tränar, vilka muskelgrupper som används etc, men med funktionell träning hjälper det dig att förbättra dina fysiska förmågor utan att stressa på din kropp och leder.

Förbättrar din hållning

När man utför övningarna inom funktionell träning förbättra din totala styrka och balans (man använder inte bara de stora muskelgrupperna), vilket förbättrar din övergripande hållning. 

 

Har du mer att tillägga om funktionell träning? Hör av dig till oss. 

Andra artiklar

Kontakta oss

Välkomna att kontakta oss, vi återkommer snarast möjligt. Tack

Sending

©2018 Träningsplatsen.se, All Rights Reserved

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account